11.3.11

El saló de l’automòbil de Ginebra, sensible a la demanda de menor impacte*


Volkswagen
L’any passat va ser per a Volkswagen, “el millor en la història de la companyia” (...).
Una de les claus de l’èxit, ha assegurat el conseller delegat, és l’àmplia gama de models que són respectuosos amb el medi ambient, la fortalesa financera i la “clara orientació estratègica del nostre consorci de diverses marques”.
Rafael Poch, VW presenta el mejor año de su historia, La Vanguardia 6-03-2011.

Ford
“L’interessant dels últims anys és que la necessitat i els desitjos dels clients han convergit”. I què és el que volen els consumidors? [El president de Ford] Mullary valora que “qualitat, eficiència en el consum de combustible, seguretat i que el vehicle sigui intel·ligent; la tecnologia ven”. Va afegir que abans es solia pensar que els vehicles petits tenien menys capacitat. “Això s’ha acabat; la gent ja no mira tant si són grans o petits, sinó les seves capacitats i que s’adaptin al seu gust”. I va observar que en el futur la clau seran els cotxes elèctrics.
Salvador Enguix, “Los gustos tienden a converger”, La Vanguardia 6-03-2011.


Porche Panamera
També les marques de luxe han desenvolupat versions híbrides, empeses per la tendència del mercat. (...)

Seat IBX
Seat va dur a Ginebra el seu prototipus híbrid IBX (...). El seu president (...) el va presentar com un exemple de l’estil de vida de Barcelona amn el qual es vol identificar Seat.

Renault Twizy
Twizy, el més petit de la gama elèctrica que desenvolupa el grup, (...) a Ginebra s’ha conegut que tindrà un preu proper als 7.000 euros.
Dolors Álvarez, El petróleo enfría el optimismo, La Vanguardia 6-03-2011.


Toyota, Honda
Per a Toyota, el futur no ofereix dubtes: serà híbrid. Ho té tan clar que pràcticament tots els models que va dur al Saló [de Ginebra] són híbrids, entre ells una nova versió del Yaris. (...)
Honda ,(...) va presentar el prototip elèctric Honda EV amb un innovador sistema que donaria autonomia per a 160 km i el prototipus FCX Clarity, amb pila de combustible. (...) avui per avui es necessiten incentius fiscals o d’un altre tipus perquè la diferència de preus entre elèctrics i convencionals continua sent important. (...) Hi ha projectes més barats però no es poden considerar una alternativa al cotxe familiar, sinó un complement. És el cas de Twzy de Renault (...).
(...) [degut a la revolta líbia] “són totes les primeres matèries les que estan disparades, com l’alumini, el platí que s’utilitza per als catalitzadors o els minerals necessaris per a les bateries”. Tot això mentre creix la pressió per reduir el consum dels vehicles, la qual cosa està empenyent al sector a intentar controlar els materials.
Dolors Álvarez, El petróleo enfría el optimismo, La Vanguardia 6-03-2011.

Demanda de més eficiència i menys contaminació
La previsió de demanda de cotxes més eficients i menys contaminants per part dels consumidors es manté incerta, mentre la caducitat dels motors de combustió de gasolina avança per la pressió, via normativa, dels governs. Davant el dubte de quines tecnologies dominaran el mercat en el futur, les empreses opten per repartir la inversió entre diverses opcions. (...)
Al mateix temps, la inversió en tecnologia més dràsticament eficient va dirigida al cotxe elèctric, però que encara té reptes pendents de resoldre, tant tecnològics com de costos, i que a més requereix una infraestructura de càrrega que no serà viable sense importants ajuts dels governs.
Balbuceos de la tecnología eficiente, La Vanguardia 6-03-2011.


Excés de capacitat de producció, i planificació urbanística*
(...) el principal repte que té la indústria a llarg termini continua sent l’excés de capacitat de producció a Europa, que s’estima en 10 milions de cotxes a l’any (...).
“Mentre que als EUA es van tancar 18 plantes de cotxes en la crisi del 2008 i 2009, Europa encara ha d’afrontar el problema” (...). L’excés de capacitat, que erosiona el marge de benefici i crea dependència als ajuts governamentals, s’afegeix al (...) segon gran desafiament de la indústria a llarg termini: encertar quina tecnologia de cotxes més eficients i menys contaminants dominarà en el futur.
“Mentre que en el passat ha estat el cotxe el que ha influenciat en el disseny de pobles i ciutats, cada vegada més es dóna l’efecte invers, i són les restriccions que estan imposant les ciutats les que determinen el futur de la indústria de l’automoció, i aquesta tendència no és reversible” (...).
La planificació urbanística de les ciutats determinarà no només el disseny dels vehicles sinó també el model de negoci de la indústria (...).
Les restriccions de trànsit i barreres als vehicles menys eficients, la reducció de places d’aparcament, i la proliferació de carrers i barris lliures de cotxes no és una exclusiva dels països desenvolupats, sinó cada vegada més també de les ciutats de països emergents, que creixen a ritme accelerat amb la migració de les zones rurals.
Vilanova i La Geltrú
“L’usuari avui té cotxes de tot ús, però en le futur el disseny dels vehicles anirà més orientat a cada ús específic, amb models per a ús urbà totalment elèctrics, i altres de tecnologia híbrida per a connexions interurbanes per exemple” (...).
Una altra tendència que es detecta (...) és la previsió dels fabricants d’adaptar el seu model de negoci per vendre no només cotxes sinó també solucions de mobilitat, que poden incloure, per exemple, el lloguer d’un cotxe o diversos mitjans de transport combinats per a que l’usuari es desplaci de manera més eficient.
Eulàlia Furriol, Pasa el bache y quedan los problemas, La Vanguardia 6-03-2011.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada