11.3.11

El petroli, pesa més que la democràcia? *


Els canvis que s’albiren a partir de les revoltes al món àrab ens obliguen a plantejar no només noves relacions polítiques per al segle XXI, sinó també unes relacions econòmiques diferents (...). Si som demòcrates, la democràcia ha de ser per a tothom. De manera que la convivència entre demòcrates i dictadures s’hauria d’acabar.
El rei Juan Carlos i Gadafi
Pel que fa a l’economia, domina un pensament retorçat segons el qual els negocis amb els països del sud són necessàriament bruts. Tractar amb dictadors, corrompre governs, deixar que les poblacions es morin de gana i que no tinguin accés a les seves riqueses naturals és, argumenta aquesta doctrina, qüestió de supervivència. La societat industrial necessita una sèrie de productes que ja no es troben al seu territori i els han d’anar a buscar a fora si no vol que es bloquegi la seva economia. El petroli, evidentment, és l’estrella d’aquests productes.
La pregunta que ens hem de fer és si (...) la decència és incompatible amb el lliure mercat i la democràcia global amb el capitalisme. (...)
Obama i Gadafi
Fa uns anys vaig viatjar al Txad per veure precisament un projecte pilot d’explotació de petroli en què l’inversor –la companyia nord-americana ExxonMobil- va acordar amb el govern del país i amb el Banc Mundial que el benefici del petroli que guanyarien els txadians s’havia d’invertir en la lluita contra la pobresa. Això no volia dir que l’inversor, la petrolera, guanyava menys diners (...). El que passava, però, és que els diners que quedaven al país en comptes d’anar directament a la corrupció, s’havien de fer servir per a la millora de la vida de la societat.
Per tal de vetllar per aquest acord, es va crear una comissió de control internacional i una comissió de la societat civil, amb presència de les institucions –incloent-hi els dirigents religiosos- i les organitzacions populars. La comissió de la societat civil proposava un programa d’inversions en sectors prioritaris com l’educació o la salut, i la comissió internacional deixava anar els diners ingressats en un compte de Londres a mesura que els projectes es tiraven endavant. Fins i tot es va estipular una borsa d’estalvi per a les generacions futures, diners que servirien per afrontar els moments de crisi en el cas que baixés la producció de petroli. Tot i ser una part petita del total de benefici, els diners que quedaven al país significaven una quantitat mai vista. Així doncs, l’inversor hi guanyava –i molt-, però la població també se’n beneficiava.
La guerra de Darfur va frustrar aquesta experiència el dia que el president Déby va robar els diners per comprar armes –en nom de “l’interès nacional”-. La comunitat internacional va protestar una mica –no gaire- i la companyia va preferir no perdre el negoci i acceptar el model tradicional de seguir tractant amb el dictador amic, un home que ja ha renovat la Constitució del país per tal d’eternitzar-se en el poder. (...)
La lluita per l’accés a les riqueses pròpies no és un camí fàcil per als països pobres. Ni tenen la tecnologia necessària per explotar-los, ni disposen dels diners que exigeixen aquesta mena d’inversions. (...) Hi ha un llibre molt recomanable aquests dies, ‘Los árabes’, d’Eugene Rogan, on s’explica com, des que es va trobar petroli als països del Golf, els inversors –anglesos i nord-americans, principalment-, van gaudir quatre dècades de la producció i comercialització dels hidrocarburs sense cap trava. No va ser fins als anys setanta que els àrabs van començar a tenir-ne un cert control. El 1950 el consorci Aramco guanyava a l’Aràbia Saudita tres vegades més que el mateix govern. I a l’hora de pagar impostos pagava més al govern nord-americà que als mateixos saudites.
Bru Rovira, La decència és possible, ara 27-02-2011.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada