Els gegants de l’energia, com Lukoil i Gazprom, van posar en marxa una
estratègia que combinava l’accés a nous mercats amb la integració vertical cap
als clients. I això els va protegir el 2008 i el 2009 de la volatilitat dels
preus de les matèries primeres (...). Ara com ara, això els dóna avantatge per
invertir.
Les grans petroleres disposen, a més, dels grans jaciments russos. La
més gran del país, Rosneft, ha trobat la forma per dur a terme les seves
ambicions internacionals i, alhora, explotar els recursos petroliers de l’Àrtic
i el mar Negre. Els acords firmats amb la nord-americana Exxon Mobil, per valor
de 500.000 milions de dòlars (...), permeten a Rosneft participar en projectes
d’exploració a Amèrica del Nord.
El capital rus prefereix, en general,les antigues repúbliques, els
Estats Units i, sobretot, Europa. Un exemple d’aquest interès el vam viure el
2008, amb l’intent de Lukoil per comprar gairebé el 30% de Repsol.
(...) per a les grans companyies russes els seus mercats clau són
Ucraïna, el Kazakhstan, Bielorússia, Alemanya, Polònia i la República Txeca.
(...)
Les empreses russes prefereixen invertir a l’estranger que a casa
seva. (...)
S’ha acabat el temps en què els països en desenvolupament només podien
oferir al món matèries primeres barates. El capital procedent dels BRIC ha
canviat el mercat global.
Gonzalo Aragonés, El capital rus és
viatger i gens casolà, La
Vanguardia 10-06-2012.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada