El
cotxe dièsel es va impulsar després del protocol de Kyoto per reduir l'emissió
de CO2 i reduir el seu impacte en l'efecte hivernacle. A canvi,
però, en comparació amb el cotxe de benzina, el cotxe dièsel emet quatre
vegades més òxids de nitrogen (NOx) i vint vegades més partícules (PM),
sobretot quasi ultrafines. Ambdós tipus de contaminants tenen importants
efectes perjudicials per a la salut.
Els
NOx son gasos irritants responsables, entre altres, d'atacs d'asma i infarts de
miocardi. Les PM son possiblement els contaminants més tòxics de l'aire urbà,
sobretot les PM quasi-ultrafines i, segons el Global Burden Disease Study,
responsable de més de tres milions de morts l'any 2010. Segons els estudis més
recents, la malaltia que afecta més sovint les PM és l'ictus, seguit de
l'infart de miocardi i posteriorment de les malalties respiratòries, incloent
el càncer de pulmó. Cal recordar que l'any 2012 l'Agència Internacional Mundial
de la Salut (OMS) va classificar les emissions de motors dièsel com un
cancerinogen. Malauradament la llista d'efectes perjudicials per la salut de
les PM no para de créixer. Al Centre de recerca en Epidemiologia Ambiental
(CREAL) aquests darrers mesos hem demostrat que l'exposició a les PM durant la
gestació augmenta els nivells d'un marcador crònic d'inflamació a la placenta
(...).
Degut
a la solidesa de les proves científiques i a la importància dels efectes en la
salut, s'ha intensificat la regulació dels cotxes dièsel, tant a Europa com als
EUA, però malauradament aquests esforços han estat insuficients i no han
aconseguit reduir els nivells de PM per sota dels límits que ha recomanat
l'OMS. A casa nostra la situació és especialment preocupant. A Barcelona més
del 60% dels cotxes són dièsel i es superen els límits permesos de NOx de
manera permanent malgrat la millora del parc automobilístic. Barcelona, per la
seva densitat de trànsit, té els nivells de NOx més alts d'entre desenes de
ciutats europees en l'estudi ESCAPE, el més important fet a Europa. (...)
El
frau de VW evidencia que els líders mundials en automoció no han sabut (...) o
no han volgut crear motors dièsel compatibles amb la salut i el medi ambient.
Jordi Sunyer, El frau dels motors VW i
l'adéu al cotxe dièsel, La Vanguardia 4-10-2015.
Escrit conjuntament
amb Xavier Querol i Josep M. Antó.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada