3.6.15

La pirateria del petroli en alta mar ja no és rendible



Menys pirateria als mars del món però amb més violència. (...)
La davallada s’explica sobretot perquè la caiguda en picat del preu del petroli ha fet de la pirateria un mal negoci. Però també hi ha una part que s’explica per la pacificació aconseguida a les aigües de la Banya d’Àfrica, a costa d’inversions milionàries en seguretat privada per als vaixells i en caríssimes operacions militars internacionals (...). Només en els dos últims anys, l’operatiu té un pressupost de 17,4 milions d’euros. “Des de fa quatre anys, els pirates no aconsegueixen grans segrestos perquè ara ja tots els mercants van amb vigilants armats”.
(...) Més que no pas en el pillatge del cru, els somalis s’han centrat bàsicament a obtenir bons rescats de la tripulació, i l’any passat van arribar a obtenir “400.000 dòlars en un sol incident”, expliquen des de la fundació OBP [Oceans Beyond Piratecy].
Amb l’activitat pirata en caiguda a Somàlia, la majoria d’atacs continuen produint-se al Sud-est Asiàtic (...). Però, ara per ara, el punt calent que més amoïna és el del golf de Guinea, davant de les costes de Nigèria, una potència en hidrocarburs i també en corrupció. (...)
Les causes de la pirateria són, com en el cas somali, socioeconòmiques. A Somàlia, els pescadors veuen com la pesca il·legal i invasiva internacional els expulsa dels seus caladors o com arran del tsunami del 2004 les seves costes i aigües s’omplen de residus i vessaments tòxics que els deixen amb una activitat sota mínims, subratlla Macías. És posteriorment que es creen les xarxes professionalitzades, relacionades amb els senyors de la guerra. En el pic més alt de l’activitat pirata, els rescats podien suposar entre 400 i 500 milions de dòlars a l’any.
 A Nigèria, la pirateria sorgeix cap al 2008, quan militants del pacífic Moviment per l’Emancipació del Delta del Níger van passar a l’acció, tips que el govern nigerià no escoltés les seves reclamacions d’una socialització dels beneficis del petroli, assenyala Ibáñez. Per a aquest expert, no hi ha dubte que les xarxes han trobat complicitat i ajut de les autoritats locals, ja que alguns atacs s’han produït quan els vaixells estaven fondejats o en aigües nacionals. (...) Amb un preu del petroli per terra, els pirates han començat a perpetrar segrestos curts de les tripulacions, que duen a terra a l’espera del rescat.
Marta Rodríguez, El petroli barat frena la pirateria al mar, Ara 7-05-2016.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada