[S’ha demanat
ja el tancament de tres cicles combinats. ¿Pot tenir un impacte en el mercat
del gas?] El mercat ja ho ha descomptat.
Des del punt de vista de demanda, si hi ha menys cicles combinats els que
quedin funcionaran més hores. Per tant, no té per què afectar el sector.
[Però s’ha
optat per un model energètic en què els cicles combinats, que havien de ser el
gruix de la generació, han deixat de ser-ho]
El que ha passat és que l’accelaració de la introducció de les renovables a
Espanya, amb una eficiència baixa i un cost alt, va desplaçar uns cicles combinats
que s’acabaven d’instal·lar. Ara hi ha un parc important de cicles amb un
funcionament molt baix, que ronda de mitjana les 1.000 hores a l’any, i des del
punt de vista del consum de gas la davallada del consum dels cicles combinats
ha sigut del 72%. (...)
Quan vam veure la conjunció de crisi
econòmica i el paper de le3s renovables vam fer una anàlisi interna i vam mirar
en quins mercats podíem créixer. (...)
[¿Té més futur
el cotxe de gas natural que l’elèctric?]
La indústria del motor marca la seva aposta. Creiem que durant un període de
transició el gas natural té més avantatges que el cotxe elèctric. El cotxe
elèctric és molt difícil d’utilitzar fora de l’àmbit urbà. El cotxe de gas
natural té més autonomia i pot funcionar amb gas i gasolina. I a més un cotxe
híbrid també pot ser de gas. (...)
[¿El Midcat –el
gasoducte amb França per Catalunya- ajudaria a disminuir aquesta dependència?] Podríem aportar més gas al sistema europeu.
Els últims mesos s’han fet passos importants, per primer cop hi ha un acord
entre França, Espanya i Portugal, amb suport de la Unió Europea.
Aquest any tindrem una interconnexió de 7,1 bcm (un bcm són
1.000 milions de metres cúbics), i si es fes el Midcat s’arribaria als 15,1
bcm, que seria l’equivalent al 12% del gas procedent de Rússia i al 37% del que
arriba passant per Ucraïna.
[Després del
polèmic Castor, ¿calen nous magatzems de gas?] Amb la crisi s’ha passat d’una demanda de 40 a 30 bcm. Potser no és tan
crític, però això no vol dir que si creix la demanda d’aquí uns anys ens hàgim
de plantejar algun magatzem, al marge dels que ja s’estan fent o projectant.
Però s’hi hi ha interconnexió canvia la necessitat.
Xavier Grau, entrevista a Antoni Peris, “Amb el Micat
podríem portat a Europa el 12% del gas que ara arriba de Rússia”, Ara
27-04-2015.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada