20.2.11

Espanya al Tribunal de Luxemburg per la contaminació dels vehicles motoritzats*


Les grans urbs espanyoles estan perdent la guerra contra la contaminació; això suposant que en realitat estiguin lliurant aquesta batalla. La UE va anunciar el desembre que durà a Espanya al Tribunal de Justícia de Luxemburg arrel de l’expedient obert per l’alta contaminació per partícules en suspensió registrada en les grans urbs. Gràcies al pla de millora, l’àrea de Barcelona va aconseguir situar en el 2010 aquests nivells per sota del límit legal, però ara és l’òxid de nitrogen –un altre contaminant vinculat al trànsit- el que sobrepassa el màxim permès. (...)
Metges i epidemiòlegs coneixen cada vegada millor la relació entre la mala qualitat de l’aire i els malalties respiratòries i cardiovasculars. Hi ha solucions, però manquen decisions.
Darrera dels alts nivells de pol·lució de Madrid, Barcelona o Sevilla s'hi amaga un fet: les ciutats s'han omplert de cotxes bruts, degut a la substitució dels vehicles de motor de gasolina per cotxes dièsel (gasoil). Els dièsel emeten menys CO2 (i aboquen menys gasos que escalfen l’atmosfera), però en canvi expulsen més partícules i diòxid de nitrogen. (...)
"Per situar la contaminació en uns nivells acceptables, es necessita una reducció del trànsit del 30% a Barcelona" (...)
"No podem confiar només en un salt tecnològic dels cotxes. Portem vint anys esperant-lo", raona Ricard Riol, president de l’Associació per a la promoció del Transport Públic. Riol lamenta que els cotxes s'hagin apoderat de la ciutat de forma avassalladora, "sense que hi hagi una apreciació pública d’aquesta pressió desorbitada". Barcelona té 6.000 vehicles per km2 i Madrid 2.300 cotxes, mentre que a Londres només en circulen 1.400 per km2. (...)
Els estudis del professor José María Baldasano senyalen que el límit de velocitat va reduir un 11% la pol·lució (partícules i òxids de nitrogen) en les vies on va regir la mesura. (...)
Antonio Cerrillo, Contaminación casi perpetua, La Vanguardia 10-02-2011.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada