Tres operadors
del sistema elèctric –Tennet a Holanda, Tennet a Alemanya i Energinet de
Dinamarca- han presentat a la Comissió Europea un pla per desenvolupar un gran
sistema de transport d’electricitat d’origen eòlic amb base al mar del Nord. El
projecte estrella és la construcció d’una o diverses illes artificials
(envoltades de parcs eòlics) que actuaran com un gran node de connexió per
distribuir l’electricitat neta als països riberencs del mar del Nord. Podria
ser una realitat entre el 2030 i el 2050.
L’illa estaria
situada gairebé al centre del mar del Nord, a uns 100 km de les costes
britàniques, just a l’altura del banc de sorra, on la profunditat de les aigües
és d’entre 15 i 30 metres .
Cada una de les illes podria facilitar la connexió de 30.000 MW eòlics [30
reactors nuclears] (un terç més que la potència eòlica instal·lada a Espanya a
finals del 2016 de 23.000 MW)
El que
persegueixen els promotors és aprofitar més bé els recursos eòlics del mar del
Nord, que té recursos eòlics abundants i un règim de vents excel·lent.
En aquesta
iniciativa destaquen diversos aspectes: complir els acords de París contra el
canvi climàtic, consolidar l’energia eòlica marina, o facilitar el pla de
tancament de les nuclears.
L’illa
artificial, de tot just 6,5 km2 [una circumferència de 1,44 km de radi, o un
quadrat de 2,55 km
de costat] disposarà d’una infraestructura àmplia (molls, aeroport,
magatzems...) i permetria abaratir el cost de l logística que requereix la
construcció dels parcs eòlics marins i facilitat les tasques de manteniment i
reparació dels aerogeneradors.
Llançant
la proposta, coneguda com North Sea wind Power Hub, els promotors volen captar
nous socis, especialment operadors de xarxa i empreses d’infraestructures.
“Ara, als
governs els toca assegurar una política estable que permeti al mercat fer la
seva feina”. La premissa de partida és que fer aquest gran salt per fomentar
l’energia neta exigeix la cooperació europea
I posar
unes bases fermes, ja que la reducció de costos d’avui determinarà la potència
futura de l’energia eòlica futura.
I quines
raons hi ha per fer-la, aquesta illa? Permet aprofitar grans quantitats
d’electricitat d’origen eòlic, el transport d’electricitat evitarà pèrdues per
fer-se en corrent continu d’alta tensió, no només s’enviarà electricitat al
continent sinó que també s’afavorirà un comerç d’energia entre els països
connectats ja que l’illa actuarà com una aranya al mar del Nord que uneix els
parcs marins i les connexions internacionals, importants per equilibrar
l’oferta i la demanda al nord i el centre d’Europa .
Antonio Cerrillo, L’illa que neix del vent, La Vanguardia
8-05-2017.
Eòlica marina a Catalunya: una ocasió
perduda?
L’energia
eòlica marina viu en plena expansió al món, però a Espanya no hi ha cap
instal·lació d’aquest tipus. “És greu que Espanya quedi fora d’un
desenvolupament tecnològic que marcarà el futur de les renovables en els anys
pròxims”, es queixa Javier
García Breva.
El Regne
Unit, Alemanya, França o Holanda promouen parcs eòlics marins. Fins i tot
Portugal ha emprès aquesta direcció. Algú no vol que es faci a Espanya. No hi
ha cap planificació que hagi previst concedir ajuts específics per promoure
aquesta modalitat de generació.
A
Catalunya, el 2010 es va presentar el projecte Zèfir (de l’IREC, Institut de
Recerca d’Energia de Catalunya), per aixecar entre quatre i sis molins [d’Alstom-Ecotència] davant la costa de Tarragona, en una zona marina d’escassa profunditat.
Tot i això, el projecte es va ensorrar per la manca d’ajuts a les energies
renovables i de suport cap aquest projecte.
A. Cerrillo, “Algú no ho vol a Espanya”, La Vanguardia
8-05-2017.
Dinamarca ha
instal·lat 13 parcs eòlics marins des del 1991, amb una potència total de
1.271,6 MW. Ara han retirat el primer instal·lat l'any 1991 de 4,95 MW. El parc
més gran és de 400 MW, amb un factor de capacitat de 48,6%, equivalència del
percentatge de temps que hauria generat a màxima potència. El menor factor de
capacitat ha estat de 21,9%.
Els parcs s'han situat entre els
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada