25.11.15

Cotxes elèctrics i d'hidrogen*



Cotxes elèctrics a Espanya
Les vendes de cotxes elèctrics continuen a Espanya clarament inferiors a les registrades a altres països europeus. Unes subvencions discontínues i irregulars (que desconcerten el comprador), els avantatges comparatius que gaudeixen els cotxes més contaminants o els insuficients al·licients que es donen al conductor per moure`s per la ciutat són alguns dels factors que expliquen la menor penetració del cotxe elèctric  a Espanya.
(...) El ministre d'Indústria socialista Miguel Sebastián va anunciar anys enrere que la flota d'aquests vehicles assoliria les 250.000 unitats en l'horitzó del 2015. Però avui dia s'estima que a Espanya no n'hi ha en circulació ni 10.000 (incloent-hi motos, turismes elèctrics 100% i híbrids endollables). Una gran bombolla d'optimisme va alimentar unes estimacions que van resultar desmesurades, fruit de càlculs molt poc rigorosos, inflats per nombrosos sectors.
(...) El desplegament dels punts de recàrrega a Catalunya se situa clarament per sobre de la mitjana europea, mentre que a Espanya està per sota (...).
De què depèn l'èxit d'aquests cotxes? És necessària la conscienciació, que el ciutadà sàpiga que tenim un problema amb la contaminació de l'aire. I la gent ho comença e percebre.
(...) cal que les administracions creïn prou atractius per motivar la compra del cotxe elèctric i que, d'altra banda, es penalitzi l'ús dels cotxes més bruts.
(...) La compra del cotxe elèctrica ha tingut una important subvenció a Espanya, gràcies al pla Movele. Enguany, l'ajuda ha estat de 5.000 euros per unitat més 1.000 euros per instal·lació d'un punt de recàrrega. Això suposa que la subvenció arribi al 20% de mitjana, aproximadament. Tot i això, els ajuts es fixen amb un fons estatal limitat que s'esgota abans de final d'any (cosa que genera incertesa), mentre que altres països tenen plans d'ajuts a 5, 7 o 10 anys vista amb condicions més atractives i garanties de continuïtat.
El resultat és que, quan els ajuts s'acaben, els possibles compradors que en resulten exclosos no saben si se'n podran beneficiar l'any següent perquè tampoc no se sap si la nova ordre d'ajuts s'aplicarà amb caràcter retroactiu.
"El sistema crea molts dubtes. Es necessiten polítiques estables, continuades i ambicioses, amb una perspectiva a més llarg termini (...) tot queda condicionat per la discrecionalitat del Govern" (...).
(...) França, per exemple, dóna una subvenció generosa per la compra del cotxe elèctric (6.300 euros); però aquesta pot augmentar en 3.700 euros si el comprador lliure un cotxe dièsel matriculat abans del 2001, una "mesura interessant per eliminar els vehicles més contaminants". (...)
A Barcelona i altres ciutats, s'han establert bonificacions de tarifes ('cost 0`) per a l'estacionament a les zones blaves i zones verdes. Però no s'han creat les zones urbanes d'atmosfera protegida (Zuaps), necessàries per vedar el pas als cotxes més bruts i prestigiar més els més nets.
Antonio Cerrillo, El cotxe elèctric, orfe,  La Vanguardia 16-11-2015.

Cotxes amb hidrogen
L'única alternativa al motor de combustió en el transport privat és el cotxe elèctric. Però hi ha un altre tipus de vehicle impulsat per electricitat que obté abans la seva energia de l'element més abundant de la naturalesa: l'hidrogen. En els últims anys, el desenvolupament dels vehicles  amb aquesta tecnologia, la pila de combustible, semblava que s'havia aturat a causa de l'arribada dels híbrids i dels elèctrics purs, però Toyota acaba de llançar a diversos països el seu primer model comercial amb hidrogen, el Mirai. (...)
Entre els avantatges de l'ús de la pila d'hidrogen respecte a l'elèctric, hi ha l'autonomia (...) i la rapidesa en el proveïment, de tres a cinc minuts, com passa amb els cotxes de combustibles d'hidrocarburs. (...)
Els inconvenients d'aquesta mena de vehicles, almenys de moment, són diversos. En primer lloc, la inexistència d'una xarxa de subministrament al llarg de les rutes per carretera. A Espanya és gairebé inexistent. (...)
El segon  problema és com s'obté l'hidrogen. No és senzill en cap cas i el procediment escollit pot acabar sent contaminant. La manera d'obtenir l'hidrogen és l'electròlisi, en què, mitjançant un procediment elèctric, es descompon l'aigua en hidrogen (H2) i oxigen (O).
Aquesta fórmula necessita molta energia i hauria de basar-se en una producció neta, com la solar o l'eòlica, per obtenir hidrogen. Altrament, el cotxe podria ser net en el seu funcionament però contaminant en l'origen de la seva energia, com passa ara amb una part de l'electricitat de què s'alimenten els vehicles elèctrics.
Altres sistemes recorren a l'extracció de l'hidrogen a partir d'hidrocarburs com el metà, el principal component del gas natural. A Alemanya acaba d'obrir la planta de producció d'hidrogen més gran i ho fa per electròlisi, a partir d'energia eòlica. Aquesta seria la via idònia perquè el cotxe de pila h'hidrogen fos net en termes mediambientals.
Al cotxe de pila de combustible, l'hidrogen es barreja amb l'oxigen de l'aire i en la reacció química produïda es genera electricitat que s'emmagatzema en una bateria. L'energia elèctrica és la que mou el vehicle. El residu que queda de tot això és aigua. (...)
Els costos i els dubtes mantenen aquest tipus de vehicles un esglaó per sota dels elèctrics. (...) Les incerteses pesen sobre aquesta mena de vehicles. L'esperança és que l'hidrogen es pugui produir de forma massiva a partir d'energies netes.
Francesc Bracero, L'hidrogen demana pas, La Vanguardia 16-11-2015.



L'hidrogen obtingut per hidròlisi de l'aigua ho fa mitjançant energia elèctrica i desprèn oxigen. En la pila de combustible, l'hidrogen s'associa amb oxigen formant aigua i generant energia elèctrica en una quantitat molt menor que la precisada per obtenir l'hidrogen consumit en la pila de combustible. La transformació energia elèctrica-hidrogen-energia elèctrica proporciona menys energia (elèctrica) que la inicial, és a dir, el rendiment de la transformació -com qualsevol transformació energètica- és menor que 1 (o del 100%), com també ho és en el cas de les bateries.

L'hidrogen també s'utilitza en motors de combustió com els convencionals amb pocs canvis. A Barcelona es van utilitzar en dos autobusos urbans amb el projecte Europeu CUTE del qual se'n va fer poca publicitat local, especialment dels seus resultats.

Els webs més interessants sobre el projecte CUTE són:




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada