14.11.11

Ja era hora!*

Com és que s’ha hagut d’esperar a l’expedient de la UE i no s’han anat prenent mesures en temps d’economia sense crisis?

La protecció de l’aire a les grans ciutats espanyoles –greument contaminades pels vehicles – va fer ahir un pas decisiu. El Govern central va aprovar el Pla Nacional de Millora de la Qualitat de l’Aire, que obra la porta que els ajuntaments delimitin zones urbanes d’atmosfera protegida, on extremaran les accions contra la pol·lució derivada del trànsit descontrolat. En aquestes zones, es podran fixar restriccions als vehicles més vells i contaminants, i, per contra, tindran prioritat d’accés, aparcament i en el repartiment els cotxes més nets i els realment ecològics.
L’objectiu del pla és fer front a nivells de contaminació de l’aire tan alts –sobretot, Barcelona i Madrid- que excedeixen els límits màxims comunitaris. L’excés d’òxids de nitrogen (NOx) i partícules en suspensió (PM10) a l’aire, origint sobretot pels cotxes, ha donat peu a un expedient de la UE contra Espanya.
El ‘combat’ s’haurà de centrar a les zones urbanes d’atmosfera protegida (ZUAP). I per fer-ho, s’establirà –en coordinació amb el Ministeri d’Indústria- un nou etiquetatge dels vehicles (nous i existents) que els diferenciarà en funció de la contaminació que facin. (...)
Hi haurà cinc categories de vehicles segons les emissions de NOx i partícules. (...)
Per a una primera fase, el 2013, es recomana impedir l’accés a les ZUAP de vehicles etiquetats amb l’adhesiu vermell, mentre que per a una segona fase es deixa oberta l’opció de limitar també l’accés als vehicles amb adhesiu carabassa o groc.
Els promotors del pla volen que es generalitzi un model de transport més racional. Per això, en l’accés a les ZUAP, es donaria prioritat als residents, i als seus aparcaments s’oferiria espais gratuïts o de baix cost als vehicles amb adhesiu verd 4 plus+, a fi d’afavorir l’increment del parc de vehicles menys contaminants. En elles, el transport públic només podria fer-se amb vehicles GLP, gas (amb catalitzador per reduir els NO) o híbrids, entre altres vehicles nets. (...)
En la presentació del pla, la ministra de Medi Ambient (...) va destacar la implantació d’un sistema d’informació, vigilància i prevenció de a contaminació atmosfèrica, que obligarà les autoritats a difondre les dades sobre l presència de contaminants. Per això, l’Agència  Estatal de Meteorologia (Aemet) oferirà a començaments de desembre una predicció diària, i informarà en “temps real” sobre la contaminació a les ciutats amb més de 100.000 habitants així com dels efectes que aquesta pot ocasionar en la salut. El pla, elogiat per Ecologistes en Acció, inclou un total de 90 mesures que inclou actuacions als sectors del transport urbà (suport als carrils-bici, als carrils d’alta capacitat...), ports i aeroports, la indústria i la ramaderia. “En un moment de crisi, aquest pla pot ajudar a reactivar la venda de vehicles nets.(...)”. Tanmateix, i malgrat la indubtable decisió amb què el govern emprèn el pla les comunitats autònomes no han aconseguit la compensació econòmica addicional que reclamaven per posar-lo en marxa.
Antonio Cerrillo, Llum verda per poder vetar els cotxes més bruts a la ciutat, La Vanguardia 5-11-2011.

Un pla amb mesures ambientals com aquestes era necessari ja fa temps. Que de sobte es proposin 90 mesures indica que durant molt temps no s’ha fet el que calia. Que el pla el dicti un govern a les acaballes és un indici de mesura electoralista i d’incertesa sobre la seva aplicació. Que agents imprescindibles per a l’aplicació del pla no rebin l’aportació econòmica que els correspongui és una burla i un indici de les intencions del govern.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada