Si no traiem els cotxes contaminants de la carretera,
l'acceleració dels efectes del canvi climàtic serè inevitable. (...)
Els embussos són el pitjor enemic del canvi climàtic,
ja que la majoria de cotxes que circulen encara no són ecològics, i emeten molt
de CO2 mentre estan aturats però engegats, i en cada maniobra
d’engegar i parar típica de les retencions és quan més contaminen. De fet, el
40% de les emissions de CO2 de Catalunya són derivades del trànsit.

El model de mobilitat que tots els responsables
consideren ideal per a l’àrea metropolitana és el que té l’interior de la ciutat
de Barcelona. El 55% dels desplaçaments es fan a peu o en bicicleta, el 30% en
transport públic, i només el 15% en vehicle privat, dels quals el 42% són motos.(...)
L’aposta pel vehicle elèctric o de baixes emissions és
a anys llum del que seria desitjable. El 2010 el govern tripartit va aprovar
una estratègia d’impuls del vehicle elèctric que preveia, amb una sèrie
d’estímuls –que no s’han pogut dur a terme per molts motius–, que aquest 2015
hi hagués circulant 76.000 cotxes elèctrics. La realitat és que actualment
només n’hi ha 3.100 de matriculats. (...) Tots els vehicles que funcionen només
amb electricitat tenen des del setembre tots els peatges de les autopistes
catalanes de franc. Ara mateix només se’n beneficien 285 cotxes, dels 3.100, ja
que has tenir teletac i apuntar-te a una pàgina web del Govern. La resta de cotxes
de baixes emissions –híbrids, biodièsel, bioetanol, gas natural, hidrogen...–
tenen des del 2011 una rebaixa del 30% en el preu del peatge. Entre els cotxes
elèctrics i els poc contaminants actualment, n’hi ha 5.019 d’apuntats a
l’EcoviaT, un percentatge baixíssim respecte al parc mòbil que circula cada dia
a Catalunya, que supera els 5 milions de vehicles.
Albert Solé, Stop cotxes,
Ara 28-11-2015.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada