24.1.11

Aclariment dels preus i costos dels carburants


(...) ¿per què els carburants superen el nivell de juliol del 2008 –quan el petroli va tocar sostre- si avui el barril costa un 35% menys? La resposta s’ha de cercar en l’euro, que s’ha depreciat quasi un 20%. De fet, la pujada especulativa del cru del 2008 va ser un símptoma de la debilitat del dòlar. A més de la depreciació de l’euro, la indústria deu haver incrementat els seus marges en el refinat i distribució, i el Govern ha pujat els impostos especials i un punt l’IVA. Els preus són més baixos [a Espanya] que a la UE, on la gasolina mitjana és a 1,456 euros i el gasoil a 1,316 euros [el litre].
Manuel Estapé Tous, El precio de la gasolina marca un máximo de 1,285 euros, La Vanguardia 21-01-2011.

(...) el pes dels impostos en la gasolina era del 45,2% el 2008 i actualment és quasi del 50%.
Els impostos han augmentat 5,5 cèntims el litre, com a conseqüència de les tres pujades des del 2009 fins el 2011. (...)
La CNE admet que el juliol del 2008 el preu del barril es trobava a 147 dòlars i ara es situa a uns 90 dòlars. Tot i això, el pes del cru en la composició final del preu ha anat perdent força (...). Fa tres anys, “representava el 42% i el desembre del 2010 havia baixat fins el 34,8%”.
Un altra factor ha tenir en compte és el marge dels operadors petrolers. (...) ha disminuït 1,74 cèntims/litre (...). [L’Associació Espanyola d’Operadors de Productes Petrolífers, AOP] defensa que el marge dels operadors majoristes no supera l’1% del preu final (...). Aquesta dada difereix força de la que ofereix la CNE.
L’AOP també explica que els preus dels carburants no tenen una relació directa amb la cotització del barril de petroli, sinó que depenen de les cotitzacions de la gasolina i gasoil en els mercats al major del Mediterrani i del Nord d’Europa, tots ells en dòlars. Aquest mercats, subratlla “a part de la cotització del cru, estan influenciats per l’oferta i la demanda d’aquests productes, pel cots de producció de carburants de més qualitat i per la cotització euro/dòlar”.
Conchi Lafraya, La CNE acusa a los impuestos de la fuerte subida de los carburantes, La Vanguardia 22-01-2011.

El Comité Nacional del Transporte por carretera ahir va fer una crida a les autoritats per advertir de els greus conseqüències de la pujada del combustible i adverteix que pot posar en perill la supervivència del sector. (...) considera que “no és admissible” que el preu del combustible abans d’impostos es trobi entre els més cars d’Europa (...). A més, demanda “sensibilitat” per modificar el règim sancionador del transport (...).
Los transportistas ven peligrar el sector, La Vanguardia 22-01-2011.

Si aquest sector ja hi veu un perill amb aquests preus, què passarà quan pugin força més? Amb aquest escenari, com és que encara no hi ha un bon traçat i servei ferroviari de mercaderies?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada