A Islàndia, el 80% del consum energètic procedeix de fonts renovables, però estan preocupats en com arribar al 100% de sostenibilitat en menys de 10 anys: encara que estan en fallida, troben fons suficients per incentivar la sostenibilitat.
Per trobar els fons (i la voluntat política) suficients per començar a caminar, saben que cal sumar moltes forces en l'intent. En un esdeveniment celebrat a Reykjavík fa unes setmanes (www.drivingsustainability.org) es van reunir prop de 200 representants d’empreses energètiques, fabricants de cotxes (elèctrics i de recursos fòssils), Governs nacionals, l’agència nòrdica de desenvolupament energètic, representants de la Unió Europea, universitats, consultors, enginyers, periodistes, pimes i emprenedors de tres continents. El repte, dissenyar la sostenibilitat total en un cas concret: cotxes elèctrics com vertebradors de la ciutat ecològica. El camp de batalla sembla centrar-se en les diferents tecnologies per a les bateries encara que els visionaris de l'hidrogen insisteixen en la seva aposta.
Tots coincideixen que s’acosta el moment de maduresa de la tecnologia: els híbrids que es llançaran el 2011 tindran autonomia suficient per al 90% de les nostres necessitats (trajectes de menys de 50 quilòmetres) amb només la càrrega nocturna amb adaptadors estandarditzats. En tots els països avançats es treballa ja en solucions per a aquesta nova tecnologia. A Espanya, l'elèctrica Endesa participa en el projecte més ambiciós d'estandardització d'adaptadors ràpids (www.chademo.com).
Són dos els elements que falten per alinear: el lideratge i el finançament. Per a ambdós, serà clau que segueixin amb el model col·laboratiu: partenariats públic-privats que trobin el mix de finançament òptim. L’oferta financera privada i els incentius públics seran claus en l’adaptació d’infraestructures i l’evolució d’hàbits socials inherents a tot canvi de paradigma. Ja hi ha desenes d’exemples que aquesta és la forma més viable d’abordar una revolució tecnològica d’aquesta magnitud.
Una iniciativa europea, el projecte SMART (www.smartransport.eu) ajuda a pimes europees (a Espanya amb el suport del CDTI) a trobar socis i finançament per a les seves innovacions en el transport per carretera. Els islandesos han estat els primers a beneficiar-se d’aquest programa i una dotzena de projectes de pimes han identificat ja subvencions de la Unió Europea i dels països nòrdics. Mitja dotzena d’emprenedors estan en converses amb inversors per a la captació de capital risc.
Que els islandesos siguin pioners en aquesta gran transformació no és casualitat. Autoconfiança, respecte pels avantpassats, optimisme, convivència modèlica, apassionament i compromís són les seves senyes d’identitat com a poble. Tenen una enorme capacitat de motivar en els seus projectes, d’involucrar als altres i de sumar forces. Se senten tan reconfirmats pel seu passat de víkings assembleistes mil·lenaris que viuen el present immediat a curt termini com la seva base d’èxit per al futur.
Sanyu Karani, Islandia (casi) cien por cien sostenible, El País 17-10-2010.
Resum esquemàtic de les actuacions (d’utilitat per quan haguem d’emprendre actuacions importants):
Objectiu: 100% de sostenibilitat energètica en menys de 10 anys | |
Objectius parcials | Involucrats, elements |
Trobar fons i voluntat política | Empreses energètiques Fabricants Governs Agència de desenvolupament energètic Representants de la UE Universitats Consultors Enginyers Periodistes Pimes Emprenedors |
Dissenyar la sostenibilitat total en un cas concret: cotxes elèctrics com a vertebradors de la ciutat ecològica. | Líders Financers |
Continuar amb el model col·laboratiu | Partenariats públic-privats Oferta financera privada Incentius públics Adaptació d’infraestructures Evolució dels hàbits socials |
Altres exemples de 100% renovables: Dinamarca, Alemanya, Regne Unit, Catalunya-ES, Catalunya-GP, Escòcia, Espanya, Europa, altres
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada