6.9.10

La catalana Meroil i la russa Lukoil: importaran, reprocessaran i exportaran petroli al port de Barcelona amb petrolers de 150.000 tones


(...) Lukoil [és] el grup petroler rus que s’acaba d’associar amb la catalana Meroil, amb la qual ha  tancat una ‘joint-venture’. (...)
Meroil va ser, i continua sent, la primera petrolera independent espanyola, nascuda l’any 1993 a l’empara de la dissolució de Campsa i curtida en la ferotge reacció desencadenada per les grans petroleres espanyoles contra el més petit del mercat. Per sobreviure a aquell setge, en el qual inclús es va arribar a bloquejar-li l’accés a refineries internacionals, Meroil va haver de teixir la major xarxa d’abastament del Mediterrani espanyol, de la qual sobresurt la terminal barcelonesa. Amb l’ampliació prevista, la qual tindrà un cost de 50 milions d’euros, el grup català i la petrolera russa disposaran de la major terminal petrolera d’Europa i una de les cinc més grans del món. (...)
Lukoil, la segona major companyia no estatal del món amb reserves provades d’hidrocarburs, va fer molt soroll a l’hivern de 2008, quan va voler prendre el control de la petrolera Repsol. L’operació no va quallar i va suscitar entre determinada opinió pública recels que van recordar els temps de la guerra freda. (...)

Eren els temps de l’oposició a l’OPA de Gas Natural sobre Endesa i la seva posterior venda a l’italiana Enel.

A Barcelona, el grup planeja atendre al mercat espanyol, però també projecta convertir-lo en el seu ‘hub’ del Mediterrani, Nord d’Àfrica i Centre Europa. “Seran operacions de ‘transhipment” (...). “Des d’aquí es rebran petrolers amb hidrocarburs. Alguns aniran al mercat espanyol. Altres es reprocessaran (...) i es reexportaran a altres països” (...).
Per adequar-se a la nova inversió, el Port de Barcelona ha invertit 9 milions d’euros en la construcció d’un nou atrac de 16 metres de profunditat amb l’objectiu de permetre l’entrada de petrolers de fins 150.000 tones (fins ara, la infraestructura només permetia fondejar petrolers de fins 40.000 tones).
¿Grans petrolers entrant i sortint del port de Barcelona? (...) “El port de Barcelona ha entrat en una fase d¡internacionalització molt pronunciada. (...) L’important (...) és que està entrant inversió privada en el port. I que el seu valor industrial continua viu”.
Ramon Aymerich, El petróleo que llega del Este, La Vanguardia 5-09-2010.

¿Què ha dir el Departament de Medi Ambient sobre això?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada